Mateusz Niwiński

Mateusz Niwiński

Mateusz Niwiński

Skrzypek kultywujący ludową manierę gry oraz repertuary wybranych mikroregionów Polski Centralnej, Kujaw, dawnej Galicji, Polesia, uczeń wiejskich muzykantów, aktywny muzyk sceny IN CRUDO, lider Kapeli Niwińskich, Orkiestry Galicja koncertujący na licznych festiwalach muzyki tradycyjnej i etnicznej. Uczestnik projektów muzycznych: Poleski Skład Smyczkowy, Oberkas Travel, Trójstyk, Memento Mori Dance Club. Etnolog, pedagog, animator kultury, rękodzielnik, realizator projektów edukacyjnych w zakresie dziedzictwa kulturowego.

Współtwórca i pomysłodawca licznych inicjatyw i wydarzeń dedykowanych polskiej muzyce tradycyjnej min. Klubu Festiwalowego Tyndyryndy podczas Festiwalu Kapel i Śpiewaków Ludowych w Kazimierzu, Akademii Kolberga, Radomskiej Szkoły Tradycji, Szkoły Tradycji Mazowsza Leśnego, Wiejskich Klubów Tańca pierwszych Taborów Domu Tańca.

Prowadzi działalność badawczą, dokumentacyjną i wydawniczą. Prowadzi warsztaty, uczy ludowej gry na skrzypcach min. w ramach programu Grajmy w Szkole (pilotażowa pracownia muzyczna w Rykach), warsztatów w Zespole Szkół Muzycznych im. Oskara Kolberga w Radomiu, podczas Festiwalu Wszystkie Mazurki Świata oraz Międzynarodowej Letniej Szkoły Muzyki Tradycyjnej, założyciel ogniska muzycznego „Spółdzielnia muzykantów” w Garwolinie.

Podobne wpisy

  • ·

    Előd Molnár

    Jako dziecko tańczył w Kaba (Węgry, koło Debreczyna) u Zoli Praudy i grał na cytrze w orkiestrze cytrowej Vasvirág w Kaba. W 2004 roku, jako świeżo upieczony student, dostał swój pierwszy sześciootworowy flet „sü’ltyü”. Później uczył się w szkole muzyki ludowej w Óbudzie u Sándora Balogha i Zoltána Juhásza. Jest również ekspertem w zakresie aspektów…

  • Lídia Draskóczy

    Od 1994 roku kolekcjonuje skrzypków z Mołdawii. Gra w zespołach muzyki klasycznej, dawnej i światowej. Uczy gry na skrzypcach i pisze chrześcijańskie hymny. Matka trójki dzieci. W uznaniu za swoją pracę otrzymała nagrodę OTP Táncház Award w 2014 roku oraz nagrodę Pest County Regional Príma Award w 2018 roku. Pracę z mołdawską muzyką ludową rozpoczęła…

  • · · · ·

    Szépszerével

    Zespół Szépszerével na czele z Gergely Sámsondi Kiss oraz Farkas Gyulai, od 2008 roku prowadzi co środę dom tańca na wzgórzu Gellerta w Budapeszcie. Muzykę i ludowe zwyczaje poznali dzięki własnemu doświadczeniu, są bowiem uczniami wiejskich muzykantów głównie z Siedmiogrodu (Erdély), obecnie to teren Rumunii, a kiedyś Księstwa Węgierskiego. Niestety, większość z rdzennych artystów już…

  • · ·

    Joanna Mieszkowicz

    Jest miłośniczką tańca i nauczycielką tańców tradycyjnych, w szczególności czango oraz polskich. Animatorka i promotorka obu kultur, innowatorka społeczna i ekologiczna. Zakochana w węgierskiej idei domów tańca od pierwszego doświadczenia w Krakowie w 1998 roku. Uczestniczka m.in. taborów polskich na Lubelszczyźnie, Suwalszczyźnie i w Świętokrzyskiem, taborów czango w Somosce w Rumunii (2008) oraz taboru Serketánc…

  • Kapela od 100 dni

    Gramy muzykę ludową – polską i nie tylko. Od 100 dni, końca brak. Kapela od 100 dni działa od 2019 roku. Jej skład to skrzypce, basy i bębenek.Odpowiada on najbardziej tradycyjnemu wykonawstwu polskiej muzyki ludowej, którą pragniemy możliwie najwierniej wykonywać. Podstawę naszego repertuaru stanowi muzyka radomska, suwalska i czango.Kapela „Od 100dni” brała udział m. in. w rekonstrukcji wydarzeń…

  • Kapela Czeremosz im. Romana Kumłyka

    Kapela gra pełne temperamentu kołomyjki, polki czy przyśpiewki, które można usłyszeć jeszcze gdzieniegdzie na Huculszczyźnie, czyli w ukraińskich Karpatach obejmujących m.in. pasmo Czarnohory. Pod tę muzykę Huculi do dziś się bawią, tańczą i biesiadują. Wykonawcy tradycyjnej muzyki huculskiej to głównie najlepsi uczniowie śp. Mistrza Romana Kumłyka. Roman Kumłyk (1948-2014) – huculski muzykant, poeta, twórca i…