Bratanika

Bratanika

Bratanika

Bratanika powstała kiedy spotkały się trzy bratnie dusze połączone zamiłowaniem do kultury czango oraz polskiej – Farkas Gyulai, Magdalena Olkiewicz i Piotr Kluczek. Poznali się na Festiwalu Czango w Polsce. Braterstwo Polsko-Węgierskie łączymy wspólnie grając muzykę obu narodów – Farkas prowadzi w tradycji czango, Magda i Piotr zaś wprowadzają w muzykę polską. Każde z nas gra w wielu składach i jesteśmy otwarci na przyjaciół, z którymi chętnie gramy i tańczymy.

Piotr Kluczek – skrzypek z podstawowym wykształceniem muzycznym, od 5 lat grający muzykę tradycyjną różnych regionów Polski i jej najbliższych sąsiadów. Gra głównie na skrzypcach, ale też na altówce, bębenku obręczowym i basach w takich formacjach jak Kapela od 100dni gra muzykę Kapela Begebenheit, zespół Vatra.

Magdalena Olkiewicz – pasjonatka wszelkich instrumentów strunowych, o zainteresowaniach z kręgu kultury ludowej Polski, Węgier i Grecji. Do najczęściej przez nią wykorzystywanych instrumentów z tej grupy należą greckie bouzouki, węgierski koboz, skrzypce i struny głosowe.

Farkas Gyulai to wszechstronny artysta, który regularnie, co tydzień, gra muzykę mołdawskich Czangoszy w domach tańca w Budapeszcie (Gellérthegyi Víztározó, Háló klub) w ramach kapeli Szépszerével – w duecie z Gergő Sámsondim. Kilkakrotnie odwiedził mołdawskie wioski czango, jest stałym gościem w ekowiosce Visnyeszéplak w powiecie Somogy, a od 2019 roku odwiedził wiele miast w Polsce (Kraków, Toruń, Gdańsk, Jarosław, Warszawa), aby uczestniczyć w międzynarodowych imprezach kultury tradycyjnej, w tym Festiwalu Czango w Polsce. Jego motto to grać muzykę tak, jakby do niej tańczył. Potrafi jednocześnie grać, śpiewać i tańczyć.

Podobne wpisy

  • · ·

    Joanna Mieszkowicz

    Jest miłośniczką tańca i nauczycielką tańców tradycyjnych, w szczególności czango oraz polskich. Animatorka i promotorka obu kultur, innowatorka społeczna i ekologiczna. Zakochana w węgierskiej idei domów tańca od pierwszego doświadczenia w Krakowie w 1998 roku. Uczestniczka m.in. taborów polskich na Lubelszczyźnie, Suwalszczyźnie i w Świętokrzyskiem, taborów czango w Somosce w Rumunii (2008) oraz taboru Serketánc…

  • Przemysław Ostrowski

    Przemysław Ostrowski – muzyk, reżyser, oraz tancerz. Śpiewak, śpiewał na międzynarodowej trasie z muzyką Króla Lwa. Gra na lirze korbowej dziadowskie pieśni polskie oraz ukraińskie. W muzyce tradycyjnej zakorzeniony od dziecka. Gry na akordeonie uczył sie od ludowego harmonisty Adama Kocerby, a gra w założonej przez siebie Nierodzinnej Kapeli Ostrowskich, którzy zostali laureatami Starej Tradycji…

  • ·

    Taras Andrusewicz

    Taras Andrusewicz – urodzony we Lwowie, dyrygent chóru i pianista, miłośnik Karpat. Ukończył Akademię Muzyczną we Lwowie, Studium w Drohobyczu i Prawosławne Seminarium Duchowne w Kijowie. Interesuje się psychologią rozwoju i lubi pracę z dziećmi i młodzieżą. Przez 10 lat prowadził muzykoterapię w Stowarzyszeniu „Arka” w Borysławiu na Ukrainie. Prywatnie zajmuje się renowacją i strojeniem…

  • · ·

    Júlia Skopp

    Júlia Skopp (czyt. Julia Szkop) — nauczycielka ruchu i muzyki (licencjat na Uniwersytecie Muzyki i Sztuk Scenicznych w Wiedniu). Gra na fletach i tańczy od dziecka, w tańcach czango zakochała się w 2012 roku, choć bywała w dzieciństwie na Csángó Festival w Jászberény. Od tego czasu uczestniczy w różnych warsztatach, taborach i zespołach tańca. Współpracuje…

  • ·

    Kapela Chełmińska

    Andrzej Skupniewicz – nauczyciel muzyki z Chełmna – postanowił ożywić dziedzictwo ziemi chełmińskiej (województwo kujawsko-pomorskie). Zadanie, które sobie obrał, jest o tyle trudne, że to region będący białą plamą na etnomuzykologicznej mapie Polski. Nie mając nagrań, informatorów, wykorzystał wyjątkowe źródło – przedwojenną dokumentację ks. Cyryla Karczyńskiego. Do Andrzeja Skupniewicza dołączyli przyjaciele. Tak zrodziła się Kapela…