Kata Reiner

Kata Reiner

Kata Reiner – filcownik, prowadząca warsztaty rękodzielnicze, nauczycielka tańca

„Drzewo bez korzeni wysycha jak mankurt bez przeszłości”

stara kazachska prawda

Muszę należeć do tych szczęśliwców, którzy od dzieciństwa mieli okazję doświadczać życia blisko natury. Kiedy się urodziłam, moi rodzice mieszkali na farmie. Do miasta przeprowadziliśmy się dopiero, gdy byłem w przedszkolu, ale długo nie przestaliśmy zajmować się ogrodnictwem i uprawą owoców. Ja i mój brat oraz moi towarzysze uwielbialiśmy bawić się w trawie, śniegu, ogródkach warzywnych, piasku, drzewach – bawiliśmy się wszystkim, co wpadło nam w ręce. Zbieraliśmy ślimaki, lataliśmy na żukach doniczkowych, zbieraliśmy owoce i plony. Moim ulubionym zajęciem było robienie lalek i kukiełek z liści i owoców. Uwielbiałam przycinać wierzby w ogrodzie, aby udekorować stół wielkanocny małymi koszyczkami zrobionymi z ich gałęzi. Miałam dziesięć lat, gdy urodziła się moja siostra, która stała się moją pierwszą entuzjastką i uczestniczką moich zajęć rękodzielniczych, moich pierwszych sesji rękodzielniczych. W szkole podstawowej uczęszczałam na zajęcia z rysunku, w liceum byłam uczennicą plastyki, później ukończyłam kurs prowadzenia zabaw ludowych, a następnie zostałam ludową filcarką.

Przez siedem lat korzystałam z uroków życia na wsi, eksperymentując z nasionami, gliną i sosnowymi igłami w ogrodzie ekologicznym TeRaSsz. Zaangażowałam się w ruch WWOOF jako gospodarstwo goszczące i podróżujący wolontariusz i odkryłam, że jestem coraz bardziej ciekawa powstającego świata wiejskiego. Zaczęłam interesować się ludźmi ze wsi: kim są, jak żyją, co robią, co mówią? Jako rzemieślnik jestem naprawdę zainteresowany tym, jak ludzie z miast mogą być ponownie zintegrowani z naturą. W ten sposób odkryłem, dzień po dniu, skarby natury, zarówno ludzkie, jak i ziemskie. Wierzę, że skarby otaczającej nas przyrody są u naszych stóp, zarówno dla dużych jak i małych. Na poszukiwanie skarbów!”

Moi mistrzowie:

Mihály Vetró i Anikó Árvai – Szkoła Zawodowa i Kolegium Rzemiosła Ludowego w Nádudvar

László Hutkai – Fundacja Rzemiosła Artystycznego

Zsuzsanna Magyarné Oszetzky – Stowarzyszenie Motolla

Moja praca twórcza:

2012-2017. Program zabaw ludowych w wiosce – ekoogród TeRaSsz, Stowarzyszenie Duchowości Przodków

Zabawy wiejskie, wykonywanie przedmiotów z naturalnych materiałów; zajęcia dla rodzin i małych grup dzieci w cyklu roku

Od 2019 roku Warsztaty Wędrownicze Bodorberek – Tworzenie z filcu, zajęcia rękodzielnicze z wykorzystaniem różnych materiałów dla dzieci i dorosłych 

Od dzieciństwa regularnie uprawiałam sport, tańczyłam, uwielbiałam próbować różnych gatunków, a kontakt improwizacja pozostała formą, którą najczęściej praktykuję, badam i uczę. Pierwszy raz praktykowałam taniec ludowy jako przedszkolak, ale dopiero gdy stałam się dorosła, ponownie wkroczył w moje życie i dołączyłam do obozu tanecznego. Uwielbiam prostotę, czystość i wspólnotową siłę mołdawskiej tradycji. Staram się w miarę możliwości, ale z entuzjazmem, opanować ten język tańca. Chętnie biorę udział w organizacji festiwali tańca mołdawskiego, ucząc tańców.

Podobne wpisy

  • Kapela Begebenheit

    Muzykę taneczną regionu kaszubskiego charakteryzuje forma dwuczęściowa, jakkolwiek nie brak i form trzyczęściowych. Przeważa w niej tonacja durowa. Pod względem treści tańce kaszubskie są artystycznym obrazem różnorodnych tematów zwyczajowych i obyczajowych. Tańce kaszubskie dzielimy na obrzędowe (np. Rëbacczi tuńc, Wiwat, Kòsës, taniec ognia) – niewątpliwie najstarsze formy choreograficzne zachowane do czasów współczesnych,w których tkwią jeszcze…

  • · · · ·

    Szépszerével

    Zespół Szépszerével na czele z Gergely Sámsondi Kiss oraz Farkas Gyulai, od 2008 roku prowadzi co środę dom tańca na wzgórzu Gellerta w Budapeszcie. Muzykę i ludowe zwyczaje poznali dzięki własnemu doświadczeniu, są bowiem uczniami wiejskich muzykantów głównie z Siedmiogrodu (Erdély), obecnie to teren Rumunii, a kiedyś Księstwa Węgierskiego. Niestety, większość z rdzennych artystów już…

  • ·

    Piotr Jop

    Piotr Jop jest instruktorem i choreografem tańców ludowych, z zamiłowania etnografem. Od 2001 związany jest z Zespołem Pieśni i Tańca „Przemyśl”. Reżyser wielu widowisk muzyczno-tanecznych. Swoje doświadczenie zdobywał w znanych polskich zespołach folklorystycznych. Dziś oprócz prowadzenia grup tanecznych w Zespole Pieśni i Tańca „Przemyśl”, sam prowadzi kursy doszkalające adeptów sztuki tanecznej oraz potańcówki tańca tradycyjnego. Od…

  • Kerényi Róbert „Szigony”

    Instrumenty: transylwańska fujarka pasterska, kaval, tilinkó, gardony, zurna. Pejzaż muzyczny: gyimes, moldva Urodził się w 1963 roku w Budapeszcie, a od 1994 roku mieszka w Budakeszi. Jest założycielem i liderem dawnego zespołu Tatros (1988-1997) oraz orkiestry Szigony (od 1997). Odegrał decydującą rolę w rozpowszechnieniu i popularyzacji muzyki i tańców Gyimes i Moldavian Csángó na Węgrzech….

  • ·

    Mária Petrás

    Mária Petrás (czyt. Maria Petrasz) jest śpiewaczką ludową, ceramiczką, laureatką prestiżowej nagrody Prima Primissima i Nagrody Dziedzictwa Węgierskiego oraz członkinią Węgierskiej Akademii Sztuki (MMA). Można zaryzykować stwierdzenie, że jest węgierskim odpowiednikiem Cesarii Evory bądź Marii Siwiec. Mária Petrás w dzieciństwie, ucząc się języka ojczystego, chłonęła jednocześnie pradawne mołdawskie pieśni węgierskie, ballady, pieśni gregoriańskie z autentycznym…

  • ·

    Skrzypkowie Dzielni

    Skrzypkowie Dzielni to toruńska formacja smyczkowa, utworzona przez świeżych adeptów sztuki grania do tańca. Czerpią z archiwalnej muzyki zapisanej w poprzednich wiekach, w szczególności kujawskiej i szwedzkiej. Ważnym składnikiem repertuaru zespołu jest muzyka flisacka i orylskazanotowana w dziełach Oskara Kolberga w częściach dotyczących Kujaw. Utwory jak najbardziej taneczne, wykonywane były niegdyś przez społeczność zajmującą się…