Előd Molnár

Jako dziecko tańczyła w Kaba (Węgry, koło Debreczyna) u Zoli Praudy i grała na cytrze w orkiestrze cytrowej Vasvirág w Kaba. W 2004 roku, jako świeżo upieczony student, dostał swój pierwszy sześciootworowy flet „sü’ltyü”. Później uczył się w szkole muzyki ludowej w Óbudzie u Sándora Balogha i Zoltána Juhásza.

Jest również ekspertem w zakresie aspektów muzyki ludowej i tańca ludowego w tradycji mołdawskiego Csángó, jest jednym z najlepszych muzyków, tancerzy i nauczycieli tańca. Swojej profesjonalnej i ludzkiej postawy uczył się od wielu znakomitych starszych. Uczył się bez nut, jak tradycyjni wiejscy muzykanci ludowi. Jego humor i człowieczeństwo sprawiają, że jest również popularnym nauczycielem tańca. 

Jego grającym idolem jest skrzypek z Csango Bogdan Toader. Swojego rzemiosła uczył się także od muzyka Csángó Andrása László Legediego i węgierskiej flecistki Feri Ladányi.

Pali Dsupin i Pisti Bíró pomogli mu pogłębić wiedzę w Kolegium Nyíregyháza. W Debreczynie przez wiele lat był flecistą zespołów tanecznych „Sugalló”. Tymczasem Robi Kerényi został jego mistrzem.

Wraz z László Némethem, swoim ówczesnym kolegą z grupy, kilkakrotnie odwiedzał Mołdawię i Gyimes w podróżach kolekcjonerskich muzyki ludowej. Tu uczył się u mołdawskiego flecisty Bálinta Illésa we wsi Csík (Bákó, dawne miasto węgierskie, obecnie mała górska wioska w pobliżu Bacău). 

Z Laki Németh i wokalistką Évi Gózon założyli w Budapeszcie Édes Málé Trio. Przyjaciel Géza Fábri zaprosił go do tria, które stało się zespołem. 

Podstaw tańców uczył się od węgierskich nauczycieli tańca Attila Fülöp, Eszter Zoltán, Lehel Földi, Fábián Gyurka, Tamás Tündik oraz od gości z Csángó, którzy jeszcze w tamtych czasach byli częstymi gośćmi w tanecznych chaszczach. Kontaktowego tańca ludowego nauczyła się od Réki Tilles, której perspektywy przekazuje jako stały nauczyciel tańca zespołu Tázló. Tutaj jako nauczycielki tańca wspomagały ją Anna Kemenes, Juli Skopp i Zsófi Tuboly.

Od lat jest aktywnie zaangażowana w organizację Zemplén Serketánc – tygodnia tańca, muzyki i sztuk wizualnych w Gyimes i Mołdawii – gdzie można ją również spotkać jako nauczycielkę gry na flecie i tańca.

Do podniesienia atmosfery imprez tanecznych zostanie zaproszonych kilka zespołów: nie wyczerpując tematu, Fanfara Complexa, Szigony, Korinda, Rézeleje. Albo jako zaproszony gość zagra na flecie m.in. z zespołami Tázló, Szigony, Borsa.

Obecnie występuje również na placu Marczibányi (od 1988 roku miejsce startu węgierskiego domu tańca Csángó) jako lider „Előnk és barátai” (Nasi Ojcowie i Przyjaciele), grupy o zróżnicowanym składzie.

Kilkakrotnie był w Polsce, grając m.in. w Krakowie, Biskupinie.

Występy muzyczne, lekcje tańca i gry na flecie, zabawy:

  • Węgry:
  • Kilkakrotnie z orkiestrą Tázló w Táncháztalálkozó
  • Otwarcie Domu Muzyki Węgierskiej na uroczystości w Kleszach.
  • Wiele festynów wiejskich, dożynek, majówek
  • Za granicą:
  • Estonia: reprezentacja kultury węgierskiej w szkołach z Orkiestrą Borsa
  • Litwa: koncerty i zabawy taneczne z orkiestrą Mokányos
  • Polska: kilka razy graliśmy na Festynie Archeologicznym w Biskupinie jako delegaci Muzeum Déri w Debreczynie. Graliśmy również w Warszawie, Krakowie oraz na kilku mniejszych miejskich festiwalach. Silne związki z tradycyjną grupą Jantar.
  • Chiny. Tutaj również graliśmy muzykę na Wielkim Murze.
  • Austria.
  • Anglia.

Video

Románca and korogjászka – Molnár Előd – flute, Németh László – koboz

Borsa Ensemble Korinda – Kettős variációk

“Járd ki lábam” – dance “szerba” with EnsembleTázló – Keserves és vert kezes

“Táncház a város felett” – Moldavian csángó dance house with Tázló

Muzyka

Úton – Album by Édes Málé Trió | Spotify 

Podobne wpisy